فور عرب

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

فور عرب

فور عرب

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
فور عرب

فور عرب لكل العرب

المرأه فى المجتمع العربى؟؟؟؟؟؟؟

شهدود
    شهدود
    مشرف عام

المرأه فى المجتمع العربى؟؟؟؟؟؟؟ Empty المرأه فى المجتمع العربى؟؟؟؟؟؟؟

مُساهمة من طرف شهدود الإثنين أكتوبر 05, 2009 12:28 pm

السلام عليكم ورحمة الله

مرحباً بكم إخواني الكرام

قد يكون الموضوع متكرر أو تحدثنا به سابقاً ولكن الأمر صعب بمعني الكلمة ويصعب السيطرة عليه !!!

المرأه في المجتمع العربي

لا أعلم من أين أداء ولا أعلم من أين يأتي الفساد هل هو من الإعلام او من الأهل أم من أين ... ؟

تشاهد فيلم أجنبي مثلاً تجد المرأه تجلس بالمنزل ولا تريد أن تعمل فعندما تحكي ذلك لأحداً يقول لها بكل أدب أنتي إنسانة عظيمة وضحيتي من أجل أسرتك

هنا بيتقال وأنتي أيه إلي جابرك علي الهم

برة المرأه لو لبست لبس مش كويس أو عملت أي فعل غير جيد فهي غير مسلمة فهل بعد الكفر ذنب ؟ ,لكن أنتي أختي في الله أفضل منها مليون مرة وفي عينا أطهر إمراه في الدنيا كلها لكن يقولوا فين الحرية ! ,إنزلي إشتغلي (أة إنزلي إشتغلي وخلي الرجالة يقعدوا علي القهاوي أو في البيت) ,أخرجي وصاحبي وأمشي مع شباب ولا أنتي بنت قديمة بقا ومن الزمن القديم !!! ,مش دا إلي بيتقال ؟ ,مش هوا دا إلي أحنا عايشين فيه ؟ ,وفي الأخر بنشوف النتائج إن البنت دي مش بتنجح في حياتها بأي شكل من الأشكال

مشكلة بمعني الكلمة

أنا نفسي أسئل للراجل إلي في البيت أو الأخ إلي في البيت ,إلي بيشوف أختة أو بنتة نازلة بمنظر غير لائق ,مهوا البنات إلي بنشوفهم في الشارع العربي دول ليهم إخوات وبنات قد يكونوا جيران لنا أو أصدقاء لنا او معارف لنا او حتي معانا هنا بالمنتدي !

إزاي تقبل دا علي نفسك ؟

مش عارف أقول ايه ,انا مبحبش الحده في النقاش ولكن بجد الموضوع صعب انا خايف عليك صدقني لإنك حتي لو مشيت علي كدا في الدنيا فهيجي يوم هنموت فيه بالتأكيد وهنتحاسب ,أنت راجل غني ومحدش بيقدر يكلمك بس إلي خلقق هيحاسبك وهتقف مش عارف تقول ايه ,هترد تقول ايه مكسل ولا كنت مكسوف ولا هتقول ايه وقتها ؟

أحياناً بشوف مناظر غصب عني أبقي ماشي في الشارع ألاقي زروج وزوجة ومنظر الزوجة أعوذ بالله ,إنسان ماشي وفرحان إن الناس بتتفرج علي المدام بتاعتة ,مش هقدر أقول غير إلي قالة الشيخ مسعد أنور إنوا طرطور أفندي

نعم ,لا يوجد معني غير ذلك ,لما يبقي فرحان بكدا هيبقا هوا كدا بالتأكيد

بنات كل إلي تعرفة تامر حسني ومش عارف مين وتشوفة يغم عليها !!!

بجد مش عارف أقول ايه بس بنشوف شكل في المجتمع العربي صعب

مش إحنا بس إلي بنعيش الجو دا ,دا حتي الشيوخ

يعني أفتكر الشيخ محمد حسين يعقوب حفظة الله كان بيحكي في إحدي شرائطة إنوا كان راكب الأتوبيس فواقف عادي بيبص قدامة شاف إمراء متبرجة فبص يمينة وجد إمراءة بنفس المنظر بص وراه نفس الحكاية علي الشمال نفس الحكاية ,قال انا حسيت إني محاصر من كل إتجاه !!! ,لكن ضحك وقال لكن الحمد لله كان معي كتيب الأذكار طلعتة وقعدت أقراء فيه

فعلاً بتبقي ماشي مش عارف تبص فين ولا تعمل ايه ...

سلوكيات غريبة والمشكلة البنات والشباب فاكرين دا تحضر !!!

هوا التحضر بيمنعك تكون محترم في أخلاقك وسلوكياتك ؟ ,بالطبع لا

مش عارف أقول ايه أكتر من كدا لكن أترك النقاش لكم

ما هو الحل ,أعلم إنه صعب لكن ما رأيك أخي الحبيب في هذه القضية المطروحة

أعتذر لكم علي الحدة بعض الشيء لكن في كثير من الأحيان تأخذني الغيرة علي أختي المسلمة وعلي ديننا ومجتمعنا

دمتم بحفظ الله ورعايتة

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين مايو 20, 2024 5:21 pm